Prekogranični promet otpada

O pokazatelju "Prekogranični promet otpada"

Prekogranični promet otpada obuhvaća
•    isporuke otpada među državama članicama Europske unije (EU) s provozom ili bez provoza kroz treće zemlje (iznos iz odnosno unos u državu članicu),
•    isporuke otpada koje se izvoze iz EU u treće zemlje (izvoz)
•    isporuke otpada koje se uvoze u EU iz trećih zemalja (uvoz)
•    isporuke otpada u provozu kroz EU na putu u treće zemlje ili iz njih (provoz).
Ovisno o vrsti otpada, prekogranični promet može se odvijati na dva načina: neopasni lako reciklabilni otpad (tzv. otpad sa „Zelenog popisa“), namijenjen oporabi i koji ne zahtjeva poseban nadzor, prevozi se uz ispunjen propisani obrazac koji sadrži popratne informacije o predmetnoj pošiljci, dok sav ostali otpad kao i sav otpad, neovisno o vrsti, namijenjen zbrinjavanju, podliježe postupku prethodne pisane obavijesti i odobrenja, tzv. notifikacijskom postupku. Notifikacijski postupak provode nadležna tijela svih država uključenih u taj prekogranični promet, a pošiljka ne može krenuti bez ishođenih svih suglasnosti.
Izvoz otpada na zbrinjavanje u treće zemlje je zabranjen.

Cilj

  • praćenje vrsta i količina otpada koje se isporučuju na teritorij i s teritorija Republike Hrvatske, olakšavanje međunarodne trgovine otpadom, sprječavanje nezakonitih pošiljki otpada 

Opis

Tablica: Količine otpada u prekograničnom prometu u zadnjih deset godina

Prekogranični promet otpada se u Republici Hrvatskoj sustavno prati od 2004. godine i to izvoz/iznos i uvoz/unos otpada koji podliježe notifikacijskom postupku, izvoz/iznos i uvoz/unos otpada koji ne podliježe notifikacijskom postupku te provoz otpada koji podliježe notifikacijskom postupku. 
Podaci o ukupnom prekograničnom prometu otpada, u razdoblju od kada je počelo praćenje u Republici Hrvatskoj, a osobito nakon ulaska u članstvo EU, do 2021. godine, ukazivali su na porast prekograničnog prometa otpada. Tijekom 2022. godine, međutim, zabilježena je stagnacija, dok je tijekom 2023. zabilježen daljnji značajni pad od 14 % ukupnog prekograničnog prometa otpada u i iz Republike Hrvatske. 
Pri tome pad se bilježi u svim segmentima prekograničnog prometa otpada osim za izvoz/iznos otpada koji podliježe notifikacijskom postupku koji raste za čak 39 % u odnosu na godinu ranije. Time je nastavljen trend iz 2022. godine kada je također zabilježen, iako blagi, pad količina otpada u svim segmentima prekograničnog prometa otpada osim kod izvoza/iznosa otpada koji podliježe notifikacijskom postupku. Pri tome je primarni uzrok povećanja izvoza/iznosa otpada koji podliježe notifikacijskom postupku više nego dvostruko veći izvoz/iznos goriva iz otpada, ali i izvoz plastičnog otpada u treće zemlje – države izvan EU, EFTA-e i OECD-a, za koji je od 1. siječnja 2021. godine potrebno provesti notifikacijski postupak.  
Dostupni podaci pokazuju da pandemija COVID-19 nije značajno utjecala na prekogranični promet otpada, međutim rat u Ukrajini kao i nestabilnosti na Bliskom istoku rezultirali su zamjetnim promjenama na globalnom tržištu.
Tijekom 2023. godine oko 59 % ukupnog prekograničnog prometa otpada Republika Hrvatska je realizirala s drugim državama članicama EU, 23 % s državama članicama OECD-a, koje nisu istovremeno i članice EU, a 18% s trećim zemljama. 

Pravni okvir

  • Propisi RH: Zakon o gospodarenju otpadom (NN 84/21 i 142/23)
  • EU i međunarodni propisi: Uredba (EZ) br. 1013/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. lipnja 2006. o pošiljkama otpada (SL L 190, 12. 7. 2006.), kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Delegiranom uredbom Komisije (EU) 2020/2174 оd 19. listopada 2020. o izmjeni priloga I.C, III., III.A, IV., V., VII. i VIII. Uredbe (EZ) br. 1013/2006 Europskog parlamenta i Vijeća o pošiljkama otpada (SL L 433, 22. 12. 2020.) primjenjuje se do 21. svibnja 2026.; Uredba (EU) 2024/1157 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o pošiljkama otpada, izmjeni uredbi (EU) br. 1257/2013 i (EU) 2020/1056 te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1013/2006 (SL L, 1157, 30. 4. 2024.); Uredba Komisije (EZ) br. 1418/2007 od 29. studenoga 2007. o izvozu određenog otpada namijenjenog za oporabu navedenog u Prilogu III. ili III.A Uredbi (EZ) br. 1013/2006 Europskog parlamenta i Vijeća u određene zemlje na koje se ne primjenjuje Odluka OECD-a o kontroli prekograničnog kretanja otpada (SL L 316, 4. 12. 2007.) kako je zadnje izmijenjena Uredbom Komisije (EU) 2021/1840 оd 20. listopada 2021. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 1418/2007 o izvozu određenog otpada namijenjenog za oporabu navedenog u Prilogu III. ili III.A Uredbi (EZ) br. 1013/2006 Europskog parlamenta i Vijeća u određene zemlje na koje se ne primjenjuje Odluka OECD-a o kontroli prekograničnog kretanja otpada (SL L 373, 21. 10. 2021.); Konvencija o nadzoru prekograničnog prometa opasnog otpada i njegovu odlaganju – Basel, 1992.  (NN 3/94)a.   

Metodologija izrade

Podaci o prekograničnom otpadu najvećim dijelom se temelje na dostavljenim izvješćima pravnih subjekata koji sudjeluju u prekograničnom prometu otpada, kako je to propisano Zakonom o gospodarenju otpadom, a manjim dijelom iz baze Registra onečišćavanja okoliša (ROO), aplikacije Elektroničkog očevidnika o nastanku i tijeku otpada (e-ONTO) te iz Godišnjeg izvješća o radu inspekcije zaštite okoliša za 2023. godinu.

Izvori

  • Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije (MZOZT)

Prikupljanje podataka

  • godišnje

Dokumenti 

 

Ažurirano: 30.10.2025.